Zapisi kažejo, da so bile nekatere vrste korenaste zelenjave, kot je sladek krompir, pred več kot pet tisoč leti pomembna sestavina v ljudskem zdravilstvu.

Danes obstajajo trdni dokazi, da lahko nekatere vitalne hranilne snovi, ki jih najdemo v številnih korenovkah – vključno z vitaminom A, vitaminom C, kalijem, magnezijem in prehranskimi vlakninami – pomagajo v boju proti raku, sladkorni bolezni, debelosti in vnetjem, tudi pri boleznih srca in artritisu. Korenasta zelenjava je naraven, neobdelan vir kompleksnih ogljikovih hidratov, antioksidantov in pomembnih hranil. Poleg tega ima običajno manj kalorij, manjši glikemični indeks in povzroča manj prebavnih vnetnih težav kot žitarice.

Sladek krompir oziroma jam

Sladek krompir vsebuje veliko vitamina A (je eden najboljših virov tega vitamina na Zemlji), kalij, vitamin B5 in vitamin C, vlaknine in počasi vsrkajoči se škrob. Čeprav mu rečemo "sladek", ima nižji glikemični indeks od običajnega belega krompirja. Pomaga uravnavati krvni sladkor.

Jukon (bel) krompir

Beli krompir ima veliko antioksidantov in hranil: kalij (pomemben za izgradnjo močnih kosti) in mangan (pomemben za zdravje kosti in živcev). Da bi ohranili najboljšo vsebnost kalija in drugih hranilnih snovi v krompirju, ga jejmo z olupkom in ga le rahko skuhajmo.

Korenje

Korenje je ena izmed najbolj priljubljenih zelenjav na svetu. Zaužijemo ga lahko surovega, kuhanega ali v soku. Korenju dajejo barvo antioksidanti karotenoidi, ki ščitijo kožo in oči. Sicer vsebuje tudi druge antioksidante: likopen, lutein in zeaksantin. Poleg visoke vsebnosti vitamina A zagotavlja korenček tudi dober odmerek vitaminov C, D, E in K, plus magnezij, kalij in kalcij.

Pastinak

Pastinak je odličen vir prehranskih vlaknin, folata, kalija in vitamina C. Približno 1/2 skodelice kuhanega pastinaka zagotavlja 3 g prehranskih vlaknin, približno 12 odstotkov vlaknin, ki jih dnevno potrebujemo. Vlaknine v pastinaku znižujejo tveganje za sladkorno bolezen in visok holesterol v krvi.

Sladkorna pesa

Koristi sladkorne pese so obilne. Dokazi potrjujejo, da lahko pesa izboljša vzdržljivost in pomaga, da si opomoremo od vadbe. Pesa vsebuje nitrate, ki jih telo zlahka uporabi za okrevanje mišic po vadbi, hkrati pa pesa izboljšuje prekrvitev, zmanjšuje vnetja in omogoča večjo telesno zmogljivost. Rdeča pesa alkalizira in razstruplja telo, podpira zdravje hormonov in zagotavlja visoke ravni fitohranil, imenovanih betalaini.

Repa

Repa vsebuje veliko fitohranil, imenovanih indoli, za katere je znano, da zmanjšujejo tveganje za raka, zlasti prostate, pljuč, želodca in debelega črevesa. Ima visoko vsebnost kalcija, magnezija in kalija, ki so tudi hrana za srce, saj podpirajo krvni tlak, uravnavajo holesterol in trigliceride.

Švedska repa

Švedska repa je v bistvu križanec med zeljem in repo, zato nudi številne koristi. Zelo je bogata z vlakninami in je odličen vir vitamina C in cinka, ki imata pomembno vlogo pri imunskem sistemu, delovanju možganov, uravnavanju razpoloženja, presnovi in zaščiti pred fiziološkim stresom. Podobno kot krompir je odlična pražena in karamelizirana.

Buča butternut

Zaradi visoke zaloge beta-karotena, butternut buča nima le odličnega okusa, ampak ščiti pred rakom in krepi imunski sistem. Bolj kot je buča temna, večja je vsebnost beta-karotena.

Zimska buča

Zimska buča ima veliko antioksidantov (alfa-karoten, beta-karoten, lutein, zeaksantin in beta-kriptoksantin), ki ohranjajo oči in krepijo vid tudi v pozni starosti. Ščitijo roženico, makulo in mrežnico pred poškodbami.

Topinambur

Ameriški krompir topinambur imenovan tudi jeruzalemska artičoka, je izjemno dober vir vlaknin. Vsaka postrežena skodelica kuhanega topinamburja ima le sto kalorij. Vsebuje 10 gramov vlaknin in tri grame beljakovin. Prav tako je odličen vir vitamina A, železa in kalija. Topinambur je odličen v boju proti pomanjkanju železa, podpira živce, kri, presnovo in preprečuje slabokrvnost.

 *******

Sladek krompir s sladkorno peso

Potrebujemo:

  • 1 velik sladek krompir, olupljen in narezan na kocke
  • 1 velika pesa, olupljena in narezana na kocke
  • 1 žlica kokosovega olja, stopljena
  • morska sol in poper
  • 1 rezina puranje slanine
  • 1 čebula, narezana na kocke

Pečico segrejmo na 200 stopinj Celzija. Krompir in peso zmešajmo s kokosovim oljem in začinimo s soljo in poprom. Enakomerno razporedimo po pekaču in pecimo 25–30 minut. V ponev na srednjem ognju zapecimo puranjo slanino do hrustljavega. Dodamo čebulo in posolimo. Kuhamo, dokler čebula ne karamelizira. Dodajmo sladek krompir in peso v posodo in premešajmo, nato kuhajmo še 5 minut.

 

Barbara Černe